a7lamna.forumotion.com
اهلا ومرحبا بكم فى منتديات احلامنا والتعارف
نرجوا منكم التسجيل فى المنتدى للتمتع بجميع المزايا الخاصة ومشاركتنا فى المنتدى ....



 
الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخولادخل الشاتالمدونة

شاطر | 
 

 قاموس المهندسين

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Eng_bosy
مشرف
مشرف
avatar

انثى
عدد الرسائل : 361
العمر : 28
مزاجى :
sms : أجمـــــل حضــــــن في الوجـــــــود أن تحضن الارض وأنت ساجد للودود وتتحـــــــــرر مـن كــــل القيـــــــــود ويسبــــــح قلبــكـ بحــب المعبــــود فـــــي عالـــــمـ الـــــــلا حـــــــدود
الدولة :
تاريخ التسجيل : 10/07/2008

مُساهمةموضوع: قاموس المهندسين   الأحد سبتمبر 28, 2008 4:14 am

قاموس المهندسين






قسم مكانيكا:


1- هات من الشكمان : تقال عندما تريد ان تخبر من امامك انك تريد معرفة الموضوع بأختصار

2- الموضوع دة مليان شحم كتير وانت ملكش فى الزحليق: تقال عندما يتدخل شخص ما فى موضوع يخصك وتطلب من ان يبتعد عنك

3- حطيت ايدى على البلف: اى فهمت مقصد الكلام

4- البرومة ما دستلهوش على رفرف: عبارة تطلق على الفتاة او الشاب الذى لا يمتلك اى خبرة فى الحياة (خام يعنى )

5- مكنه : لفظ يطلق على الفتاة الجميلة

6- خليك الموضوع وانسى الامور الفرعية التى ليست لها اهمية

7- مش راضى تربط معايا: تقال لشخص غير قادر على فهم كلامك

8- ناقصها وش تجليخ : عبارة تطلق على الفتاة دائمة التكشير

9- عاوزة ظبت زوايا : عبارة تطلق على الفتاة متوسطة الجمال التى من الممكن ان تكون اكثر جمالا اذا تزينت

10- المسمار ابو راسين مايربطش: تقال للشخص المنافق (ابو وشين)

11- مبروم على قلووز مايركبش: تقال عندما تواجة شخص يريد ان يقنعك بامر ما او عندما يكذب عليك شخص فى امر ما قافش فى عمود الكردان
: اى خليك فى صلب


قسم كهرباء


1- اية النظام : تقال عندما تريد معرفة حالة معينة

2- الابلتين لادع : يعبر بها عن سوء الوضع الحالى

3- برنامج الالف سطر بيبتدى بأمر : تقال عندما تريد تشجيع شخص على القيام بعمل ما

4- الفولت علّى : عبارة بمعنى جاء الفرج سواء كان اى فرج (حشيش مثلا) وتقال عندما تخبر شخص ان الحالة المالية اصبحت جيدة

5- كنسل : اى اعدل عن الفكرة التى فى دماغك

6- سلكة عريان :تحذير من خطر الاقتراب من شخص ما وتحذير من المخاطر التى قد تحدث نتيجة الاحتكاك بذالك الشخص

7- البطارية هربت : لفظ يقال عن عدم القدرة على التركيز والاجهاد الشديد الذى قد يلحق بشخص ما

8- ربع ضارب : يطلق على الشاب المعتوه فيقال فلان عنده ربع ضارب اى مجنون

9- هنج : تقال علىالشخص المجهد الغير قادر على التركيز


قسم مدنى

1- عاوز ترميم : اى ادينى سيجارة وهو ايضا لفظ يطلق على الفتاة القبيحة

2- الهندسة فن مش لبس اخواز: عبارة يقصد بها ان الصنعة دى احتراف ومش كل الى قال وحدوه يبقى حانوتى وعلى رأى المثل ادى العيش لخبازة حتى لو لهف نصة

3- شاكك فى الاساس : اى غير متأكد من صدق الخبر وتقال ايضا على الشاب الدلوع اى شاكك فى كونة من جنس الذكور


بصراحه يجماعه بتوع هندسه دول بيطلعو حجات والناس بتقول عليهم معقدين عجبي علي الناس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Eng kasper
مشرف
مشرف
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 865
العمر : 30
مزاجى :
sms : يا ايها الذين أمنوا عليكم انفسكم لا يضركم من ضل اذا اهتديتم الى الله مرجعكم جميعا فينبئكم بما كنتم تعملون
تاريخ التسجيل : 05/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: قاموس المهندسين   الأحد سبتمبر 28, 2008 8:02 am

هههههههههههههههههههههههههه
جامده يا بوسى والله
الف شكر يا جميل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Eng_bosy
مشرف
مشرف
avatar

انثى
عدد الرسائل : 361
العمر : 28
مزاجى :
sms : أجمـــــل حضــــــن في الوجـــــــود أن تحضن الارض وأنت ساجد للودود وتتحـــــــــرر مـن كــــل القيـــــــــود ويسبــــــح قلبــكـ بحــب المعبــــود فـــــي عالـــــمـ الـــــــلا حـــــــدود
الدولة :
تاريخ التسجيل : 10/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: قاموس المهندسين   الإثنين سبتمبر 29, 2008 3:12 pm

ربنا يخليك يا كاسبر

ميرسى لمرورك الجميل دا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
somia.adel
مشرف
مشرف
avatar

انثى
عدد الرسائل : 1289
العمر : 32
sms : <!--- MySMS By AlBa7ar Semauae.com --><form method="POST" action="--WEBBOT-SELF--"> <!--webbot bot="SaveResults" u-file="fpweb:///_private/form_results.csv" s-format="TEXT/CSV" s-label-fields="TRUE" --><fieldset style="padding: 2; width:208; height:104"> <legend><b>My SMS</b></legend> <marquee onmouseover="this.stop()" onmouseout="this.start()" direction="up" scrolldelay="2" scrollamount="1" style="text-align: center; font-family: Tahoma; " height="78">$post[field5]</marquee></fieldset></form><!--- MySMS By AlBa7ar Semauae.com -->
تاريخ التسجيل : 14/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: قاموس المهندسين   الإثنين نوفمبر 24, 2008 4:27 am

حلوة
تسلمي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Eng_bosy
مشرف
مشرف
avatar

انثى
عدد الرسائل : 361
العمر : 28
مزاجى :
sms : أجمـــــل حضــــــن في الوجـــــــود أن تحضن الارض وأنت ساجد للودود وتتحـــــــــرر مـن كــــل القيـــــــــود ويسبــــــح قلبــكـ بحــب المعبــــود فـــــي عالـــــمـ الـــــــلا حـــــــدود
الدولة :
تاريخ التسجيل : 10/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: قاموس المهندسين   الأحد نوفمبر 30, 2008 5:38 am

ميرسى لمرورك يا سميه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كونان
المدير العام
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 539
العمر : 29
مزاجى :
sms : بموت فيكى وبكل صراحه احبك بحروف الهجاء
حبيبتى اهديكى زهرتان الاولى من قلبى اللى يهواكى والتانيه من ربى عسى ان لو كل الناس مثلك كان الوفاء تاج على كل مخلوق
تاريخ التسجيل : 08/07/2007

مُساهمةموضوع: رد: قاموس المهندسين   السبت يناير 31, 2009 10:13 pm

جميله اوى يابوسى
تسلم ايدك

_________________
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
قاموس المهندسين
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
a7lamna.forumotion.com :: المنتديات الترفيهيه :: الضحك والفرفشة-
انتقل الى: